Gepost door: prretje | februari 13, 2011

Moment van reflectie

Als het teveel moeite kost om kledingstukken terug te hangen in de kast of op te vouwen voor op de plank, is er een simpele oplossing die mijn huisgenoten tot in de perfectie beheersen: je laat alles net zolang liggen tot er een berg is onstaan. Als die berg een dusdanige omvang heeft dat-ie irritant aanwezig begint te zijn, pak je ‘m vervolgens in één keer op en deponeer je ‘m met een ‘kan ik het helpen-gezicht’ voor de wasmachine op zolder. Vervolgens informeer je ongeduldig bij de wasvrouw in huis wanneer er nu eindelijk weer eens gewassen wordt want dat je constant misgrijpt: “Mijn witte blousje, mam!” of “Nee, ik wil vandaag niet mijn gele, groene, paarse, oranje, wit-roze, regenboog, rabobank of blauw geblokte wielrenpakje aan maar juist die zwarte en die zit zeker nog in de was…”

Noch met de was, noch met het daaruit voortvloeiende strijkwerk laat ik me door niemand meer gek maken. ‘Wie wat wil, moet vooral zelf aan de slag gaan’ is de houding die ik uitdraag. En aangezien niemand waar het de was betreft ook maar enige dadendrang ten toon spreidt, bepaal ík het tempo. Verder heb ik mijzelf op dit gebied ook een trucje aangeleerd die erop neer komt het noodzakelijke kwaad zo aangenaam mogelijk te maken.
En zo verschanste ik me vanmiddag met de strijkplank en een uitpuilende mand in de slaapkamer. Lekkere muziek op m’n oren, bakje thee binnen handbereik en in plaats van chagrijnig het ijzer over diverse kledingstukken te sturen, liet ik heel relaxed mijn gedachten overal heen gaan waar ik wilde terwijl het witte blousje en soortgenoten intussen zonder moeite kreukelvrij werden gemaakt. Een soort nuttige yoga. Een moment van reflectie tijdens de arbeid.

Ergens in die anderhalf uur strijken dacht ik terug aan vorige week om deze tijd. Ook een zondag. Maar weer heel anders.
“Wat nou, kan ik het helpen?”

Geef een reactie

Categorieën

