Gepost door: prretje | februari 12, 2011

Met de autootjes spelen

“Gaaf! Kijk hier, een rode Ferrari. Die hijskraan, tractor en sneeuwschuiver zijn ook mooi, zeg. Mats vindt dit echt fantastisch om mee te spelen”, zegt mijn broer terwijl hij met een verliefde blik in de ogen in de gele kist staart.

Vanmiddag reed ik naar Leiderdorp om de verjaardagen van twee nichtjes te vieren. Behalve een Glee-dvdbox voor de meiden, nam ik ook een kist met ijzeren voertuigen mee. Sinds mijn zoon een gamende puber is geworden, staat er een compleet ijzeren wagenpark in een plastic bak achter het luik op zolder ongebruikt te wezen. Zonde, bedacht ik me, daar kan m’n kleine neefje nog een hoop lol aan beleven.
De kist met rollende inhoud was nog amper op tafel gezet of een club kalende veertigers verzamelde zich er omheen. Trucks, sleepwagens, een asfaltmachine, vuilniswagens, opleggers en nog veel meer met wielen uitgeruste objecten gingen van hand tot hand. “Mooi spul, heb je die rupsbanden gezien?’, zei de een weemoedig. “Onverwoestbare kwaliteit”, bromde de ander op sentimentele toon. Het leed geen enkele twijfel dat ze niets liever hadden gedaan dan languit met elkaar op de parketvloer te gaan liggen om uitgebreid rondjes te rijden met hun lievelingsvoertuig en zo nu en dan een broemmm-geluid te laten horen. De grotemannenrealiteit was hard. De kist moest worden overgedragen aan de jongere garde die al stond te springen om zich de inhoud toe te eigenen. De gastheer slofte weg om koffie in te schenken, de anderen dropen af om terug te keren naar belangwekkende gesprekken. Af en toe zag ik hun ogen nog even wegdraaien.

Goede beslissing om deze schat nu over te dragen, bedacht ik me op de terugweg. Mats heeft voorlopig iets te doen en als cadeautje terug kreeg ik onverwachts een blik in de geschiedenis, op een moment waar vier lieve knulletjes met glinsterende oogjes en een kop met haar braaf met hun mooiste autootjes aan het spelen waren.

Responses

  1. NEEEEEE!!!!!!!!!!!! Ik heb zoiets ook gedaan lang geleden, en ik heb er nog steeds spijt van als de grijze haren op mijn hoofd. Je zoon gaat je dit op een bepaald moment in de toekomst ernstig kwalijk nemen. Jawel! Een verbitterde familievete zal het gevolg zijn. Haal ze terug. Ruk ze uit de handen van Mats! Kindertranen zijn gauw vergeten, maar de emotionele schade opgelopen door weggegeven miniatuurautos zal nooit helen.

    • Jeetje Martin, wat heb je een goed gevoel voor drama. Leven is loslaten en dan lijkt me het weggeven van zo’n autootje ongeveer de kleinste zorg die je kunt hebben…

  2. Ik ben bang Irene dat Martin een beetje gelijk heeft, mijn zoons 27 en 25 waren vorig weekend op zolder alles overhoop aan het halen op zoek naar de Ferrari verzameling , de Knex doos en de mini auto box ,op mijn antwoord , je hoeft niet te zoeken want die heb ik 10 jaar geleden al weggeven , barste zo’n verontwaardigd gehuil los dat je volgens mij dat kon horen in Katwijk……..

    • Het zou kunnen dat je gelijk hebt, Elly. Dan heb ik over tien tot vijftien jaar in ieder geval weer een leuk blogje 🙂

  3. forgotten worlds


Geef een reactie

Categorieën

