Gepost door: prretje | februari 11, 2011

Applaus

Een paar keer klonk er luid applaus op uit de zaal. Daar waar het voor het optreden van de zanger was, klapte ik hard mee. Daar waar het voor een sessie op film was, vond ik het toch een beetje gek. Ik klap voor een mens, niet voor beelden van die mens ook al zijn ze nog zo mooi.

Voor m’n verjaardag kreeg ik twee kaartjes van m’n zus om naar ‘2 Meter Sessies het theater in met Luka Bloom’ te gaan. Jan Douwe Kroeske ken ik als presentator van ‘2 Meter Sessies’ op radio en televisie en van Luka Bloom, de Ierse singer/songwriter, ben ik al jaren fan. Maar van die twee samen op het podium kon ik me vooraf niet echt een voorstelling maken.
Een aangename verrassing volgde. Na bijna 25 jaar ‘2 Meter Sessies’ heeft Jan Douwe Kroeske een enorm archief opgebouwd met 1491 sessies die hij op deze avond graag openstelt voor zijn publiek. Met een enorm scherm, boeiende tv-fragmenten, aangevuld met humorvolle verhalen, anekdotes en interactie met de toehoorders lukte het moeiteloos zijn liefde voor muziek en voor zijn bijzondere sessies over te brengen. Van John Cale tot Band of Skulls, van The Low Anthem tot Deus, van J. Tillman tot Tori Amos en nog meer.
Halverwege verscheen Luka Bloom. Met twee gitaren, ongeveer acht live-gezongen nummers en mooie verhalen tussendoor. Iedereen was getuige van opname nummer 1492 van 2 Meter Sessies. Weer een juweeltje voor in het archief.

Een avond met een grote amusementswaarde en met het enthousiasme voor muziek als lijdend voorwerp. Boeiend en leuk.
Toch gingen mijn handen alleen voor Luka en Jan Douwe op elkaar. Mijn applaus is altijd voor echte mensen.

Responses

  1. Nee.

  2. Ja.


Geef een reactie

Categorieën

