Gepost door: prretje | februari 2, 2011

Geheime oplossing

“En dan nog iets”, zegt mijn schoonmoeder door de telefoon, “mijn kachel doet het ineens niet meer en ik heb geen warm water. De thermostaat blijft knipperen op stand 3. Ik snap er niets van: het ene moment heb ik nog gloeiend heet water en het volgende moment blijft ’t ijskoud.”

“Ik ga gelijk wel even bellen”, gil ik door de hoorn, aangezien mijn schoonmoeder tamelijk doof is: “Staat er een telefoonnummer op de ketel?”
Na gegevens te hebben uitgewisseld, zoek ik gelijk contact met het verwarmingsbedrijf. Na drie keer doorverbinden en een keer de postcode intypen, krijg ik een dame aan de telefoon: “Waarmee kan ik u van dienst zijn?”
Ik hang een dramatisch verhaal op van een vrouw die zes hoog in haar seniorenflat zit te bibberen in de kou, maar het effect van deze vertelling is nihil.
“Als u denkt dat er vandaag nog iemand komt”, zegt de dame pinnig, “dan kunt u dat wel uit uw hoofd zetten want het is hier razend druk. U mag wél de waterdruk van de ketel aan mij doorgeven.”
Ik leg haar uit dat ik geen idee heb wat de waterdruk van de ketel is omdat de betreffende ketel aan het andere eind van het dorp hangt. “Dan houdt het op”, beschouwt ze hardop de situatie, “u moet later nog maar eens terugbellen.”
“Is er dan niets dat wij kunnen doen?”, doe ik nog een poging. Het blijft even stil. En dan, alsof ze een groot geheim onthult, fluistert ze in m’n oor: “Probeer de reset-knop en trek anders de stekker eruit.”

Ik bel mijn schoonmoeder weer op en krijs de losgepeuterde instructies door de telefoon. “Kunt u geen reset-knop vinden, haal dan de stekker uit het stopcontact en tel hardop tot tien.” Binnen vijf minuten meldt ze zich weer en dit keer schreeuwt ze net zo hard als ik wanneer ik haar aan de lijn heb: “Hij doet ’t weer! Ik heb op een paar knoppen gedrukt, de stekker eruit getrokken, er weer ingedaan en gelijk floepte die aan. Gelukkig, dat hebben we mooi opgelost.”

Een paar uur later pas ik deze truc toe op een printer die plotseling weigert mijn vluchtgegevens uit te spugen. En eigenlijk was ik heel verbaasd dat de geheime oplossing dit keer niet werkte.

Responses

  1. 50 jaar worden en vluchtgegevens: inderdaad een aparte combinatie.
    Maar van harte gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal.
    We gaan er een gouden jaar van maken op de bieb. De kast staat al klaar!

  2. Gisteren wist je mijn softe verwijzing naar de 50e verjaardag te omzeilen, maar nu Bert hierboven het al neer gezet heeft…gefeliciteerd met je halve eeuw!!


Geef een reactie

Categorieën

