Gepost door: prretje | februari 1, 2011

Markt

Ik ging vanavond naar een markt. In het gemeentehuis in Katwijk. Een informatiemarkt, zonder kleuren en ongezellig, met de alles overheersende geur van bezuinigingen. Er was niets te koop, er werd niets geproefd en het rook naar azijn. Wat er uitgewisseld werd, waren vragen omtrent de ombuigingsvoorstellen en bezorgde gedachten over de toekomst. Een verzamelplaats van instellingen en organisaties die de broekriem nog strakker moeten aanhalen of genoodzaakt zijn een pijp af te knippen van hun broek. Het had iets armoedigs, iets kils en afstandelijks.

Wanneer ik thuis kom, zie ik de beelden uit Egypte binnenkomen. Heel veel, vooral jonge mensen die bereid zijn hun leven in te wisselen voor een vrij leven. Een vrijheidsmarkt waar ik zoveel sympathie en ontroering bij voel dat ik er alles zou willen kopen. Want dat doe je, op een markt met een hart.

Responses

  1. Irene, dat heb je goed verwoord. Heel herkenbaar. Met dat nare gevoel ging ik ook naar huis!

  2. Volgens mij begint Sarah al aan je te knagen!
    Zo ‘soft’ ken ik je niet, zal wel aan die informatiemarkt liggen. Zulke beelden bereiken ons dagelijks via de media, politieke vluchtelingen en wat al niet meer zij

  3. Nou, ik kan je gerust stellen, Tim, want het heeft totaal niks met Sarah te maken. Meer met de wereld van verschil in beleving, sfeer en belangrijkheid van de ene zaak ten opzichte van het andere.
    Maar misschien gaat-ie te diep voor jou, dat kán natuurlijk 🙂
    Een softe groet!

  4. Wat was het doel van die ‘markt’ in het gemeentehuis?

  5. Aangekondigd als Informatiemarkt. Doelgroep: vertegenwoordigers van alle door de bezuinigingsvoorstellen getroffen instellingen en organisaties. Idee: als een organisatie vragen heeft over de taakstelling uit het eindrapport ‘Scherp aan de wind’, dan kun je die op de markt aan de aanwezige portefeuillehouder stellen. Tevens waren veel raadsleden aanwezig en was het de bedoeling die te gaan bewerken zodat het misschien nog lukt een aanpassing op de bezuiniging te realiseren. Overigens moet het officiële bezwaar schriftelijk voor 1 maart worden ingediend.
    In ieder geval dekte het woord ‘Informatiemarkt’ niet de lading, wat mij betreft. Bedelboulevard was in dit verband misschien beter geweest 🙂

  6. Dat moet een genante en vernederende vertoning zijn geweest. Dat doe je als gemeente de getroffen organisaties toch niet aan? Kon de gemeente die organisaties niet individueel uitnodigen voor een informeel gesprek met raadsleden en portefeuillehouders op het gemeentehuis?

    • Laten we ’t subtiel zeggen: ik vond het in ieder geval geen succesformule.

  7. Ik ben al niet zo’n liefhebber van het verschijnsel markt. Maar bij deze variant heb ik het idee dat de “de gulden die een daalder waard wordt” niet zal opgaan voor al die gedupeerde instellingen.

    • Ik vrees dat je helemaal gelijk krijgt maar niet geschoten is altijd mis, zullen we maar denken.

    • ´Op deze markt is uw euro een gulden waard´


Geef een reactie

Categorieën

