Gepost door: prretje | januari 24, 2011

Hulp

“Hier, ik zou dít maar eens gaan bestuderen als ik jou was. Daar kun je vast nog wel iets van leren”, zegt een collega en legt ongevraagd een boek op mijn bureau.

Sinds een paar weken heb ik wat last van mijn rechterarm en schouder. Als het even had gekund, had ik dit gegeven liever verzwegen maar toen ik twee weken terug op een spekgladde Sluisweg ineens moest remmen vanwege een glijpartij voor me en ik hard van m’n fiets duvelde bovenop die al pijnlijke arm en schouder, viel dit euvel niet langer te ontkennen. Vooral bij het werken achter de computer en ’s nachts, als ik zou moeten wegglijden in een rustgevende sluimering, spelen verstijfde spieren en ontstekingsachtige pijnen mij parten. 

Toch maar een beetje opletten dus. Mijn stoel op de bieb, die nog stamt uit de tijd van de Ark van Noach en waar weinig tot niets aan versteld kan worden, wordt eindelijk aan de kant geschoven en een nieuwe zetel is intussen besteld. Zo goed en zo kwaad als het gaat kneed ik bovendien de onwillige onderdelen met een doorbloeding bevorderend smeerseltje. En nu heb ik dus ook een boek. ‘Yoga voor computergebruikers’ heet ‘t.
Waar de quiltlobby op mijn werk zich momenteel rustig houdt, begint nu de yogapartij zich weer te roeren. “Geloof ’t nu maar”, voegt een trouw aanhanger me toe, “yoga is goed voor alles.” Hoewel yoga en ik nooit een intiem stelletje zullen worden, laat ik uit beleefdheid het boek op mijn bureau liggen. Aan het eind van de middag pak ik het op en blader het even door. 

Onder het hoofdstuk ‘Yoga op kantoor’ worden ondermeer de Koeiengezichthouding, Zittende draad in de naald, Staande hondhouding en de Ontspannende omgekeerde beenboog besproken. In de volgende paragraaf ‘Yoga zonder computer’ komen de Gesteunde voorwaartse rugbuiging, Slapende yogihouding, Schoenlappershouding en de Lijkhouding aan bod. Verder lees ik dat mijn nog geeneens gearriveerde bureaustoel ingeruild moet worden voor een oefenbal omdat zitten op een bal in plaats van op een stoel mijn lichaam actiever zal houden. En als ik vervolgens ook nog het plaatje op de voorkant van het boek iets beter bestudeer, voel ik op slag de kramp door heel m’n lijf schieten.
Toch zie ik op de allerlaatste pagina van dit werkje nog iets belangwekkends staan. Een verwijzing naar een ander boek met de titel ‘Stoelmassage’. Deze vorm van ontspanning kan op de werkplek worden aangeboden, een kwartiertje is genoeg en fysiek is het weinig belastend.

Morgen bel ik naar de stoelenfabrikant. Misschien kunnen ze een sympathieke stoelmasseur meeleveren. Volgens mij ben ik daar een stuk beter op gebouwd.

Responses

  1. Wie gaat er nou een stoel masseren? Het moet niet gekker worden!!

  2. Pff, jij hebt zeker een massage van de hersens nodig, Tim 🙂

  3. ja ehhhh, ben ik nou zo gek dan?

    Rugmassage = massage van de rug
    Nekmassage = massage van de nek
    Stoelmassage = massage van de …….

    • Technisch gezien heb je gelijk, maar af en toe moet je de verbeeldingsknop even indrukken, Tim. Fantasie is de jus in het leven…

  4. Ik denk dat het gewoon de leeftijd is. Ga toch eens naar de sauna. In Noordwijk is er nu een voor de wat preuts uitgevallen tiepjes, waar je met je badpak in mag. Kunnen je spieren helemaal los komen.

    • Als het iets niet is, is het wel de leeftijd, meneer Van Duijn. Heb vanochtend nog een uur hardgelopen door duin en bos en al zeg ik het zelf: ik liep als een zonnetje en mijn lichaam functioneerde nog prima. Niks aan de hand op die arm en schouder na, maar dat komt ook wel weer goed.
      Verder heeft preutsheid niets te maken met mijn afschuw voor sauna’s, dank u. Met of zonder badpak: mij zul je niet in zo’n nat stoomgebouw aantreffen. Ik ga liever een stukkie wandelen.

  5. Hoewel ook ik een warm pleitbezorger ben van yoga-oefeningen heb ik nog een ander advies: bezoek eens een goede fysiotherapeut.
    Beterschap!

  6. “…zo’n nat stoomgebouw” Ach, ach. Wat een onwetendheid. Het er kurkdroog, mevrouw De Groot. Stoom, dat is een Turks bad – en dat is heel wat anders. En niet de kop in het zand steken over de voortschrijdende leeftijd. Grijze haren, hardhorendheid, leesbrillen etc. staan hardlopen toch ook niet in de weg?


Geef een reactie

Categorieën

