Gepost door: prretje | januari 20, 2011

Taart

“De ongecompliceerdheid van het bakken en bezorgen doet me goed. Het is fijn met eten bezig te zijn. Ik ben net de candyman; mensen doen de deur open voor een warme taart en beginnen helemaal te stralen. Ik breng veel blijdschap. Wat wil je nog meer?”

Dit citaat is onderdeel van een verhaal dat ik afgelopen weekend in een krantenbijlage las. Over een modeontwerper (50 jr.) die door de crisis platzak raakte en besloot Franse fruittaartjes te gaan bakken en bezorgen. Gewoon in een Tefaloventje gemaakt en geserveerd op servies uit de kringloopwinkel. Een mailtje of een belletje en binnen twee uur rijdt een oude damesfiets met fietskrat voor met daarin een heerlijke en warme clafoutis. Intussen ontvingen de taarten al zoveel hulde dat er nu vijf ovens branden en er toekomstplannen voor een winkeltje en workshops zijn.
Ik hou van dit soort stories. Dat mensen vanuit een verloren situatie met weinig middelen en veel daadkracht een totaal nieuwe weg inslaan en weer verder kunnen leven. En ook nog anderen blij maken.

Morgenmiddag ook maar weer eens een taartje bakken. Hoewel die ongetwijfeld met veel plezier verorberd wordt, zal ’t nooit zo’n ‘echte’ zijn als de clafoutis van deze modeontwerper. Daarvoor balanceer ik op dit moment gelukkig iets te ver van de rand van de afgrond.

Responses

  1. Hier is er nog zo een: http://www.cakelove.com/. Een jonge gast die zijn goedbetaalde baan als jurist met veel promotiemogelijkheden opgaf om taarten te gaan bakken – en daar heel succesvol mee werd. Taarten bakken is leuk, maar je moet het wel samen met iemand anders doen is mijn ervaring. Ik moet er eigenlijk ook weer eens mee beginnen.

    • Hij’s leuk, Martin! Wie weet: als we nog eens aan de bedelstaf verdagen, of gewoon een carrièreswitch willen maken, dan gaan we taarten bakken. Gezellig, al ben ik bang dat we tijdens de eerste taart alweer in de meest vreselijke discussies verdagen….


Geef een reactie

Categorieën

