Gepost door: prretje | januari 12, 2011

Eten met wijsheid

De fabrikant van het Indonesische kruidenmengsel waar ik mijn kipblokjes van voorzag, had verzonnen dat het een goed plan was om bij de beschrijving van het produkt een wijsheid toe te voegen. Schuin boven de bereidingswijze stond het volgende te lezen: ‘Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.’ 
Deze uitspraak van de Chinese wijsgeer Confucius zette mij op een andere manier aan het malen dan met m’n kaken. “Vind je ‘m niet goed?”, vroeg ik m’n dochter terwijl ik haar bord vulde.
“Ik had de variant ‘Te weten wat ik eet en te weten wat ik niet eet’ meer gewaardeerd”, sprak haar vies gezicht boekdelen.
En dáár zit ook weer wat in.

Responses

  1. “Weest dankbaar als er iemand voor je kookt” lijkt me ook een mooie wijsheid voor op zo´n kruidenmengsel. Dat vlees ziet er wel goed uit, maar wat is dat andere??? Lijkt wel inktvis met zalm???? Dan maar die andere wijsheid, van Dick: “Mond dicht en eten!”

  2. Confusius was een meester in om mensen te verwarren. In elk geval heeft dochterlief er toch kennis bijgekregen, nu weet ze dat ze toen niet wist dat ze het eten niet wist te waarderen.
    @Cokky dat andere lijkt mij een flinke portie uien om de darmgasproductie een stimulans te geven (en ook nog iets van peultjes danwel boontjes)

    • Ik zal jullie wel even uit de brand helpen. Het is een mengsel van Chinese kool, sugar snaps, rode ui, paksoi en taugé. Lekker wokken. In het kader van het streven naar 2 ons groente per dag (al haal ik dat hooguit 4 à 5 keer in de week).


Geef een reactie

Categorieën

