Gepost door: prretje | januari 4, 2011

Ontregeld

“Hé mam, daar ben ik weer, de eerste vier uur zijn uitgevallen. Dat komt mooi uit, kun je me gelijk even helpen met dat boekverslag.”

Terwijl een berg wasgoed om aandacht roept, schuif ik naast mijn zoon achter z’n pc. Om er uren later, verstijfd door gebrek aan beweging, pas weer achter vandaan te komen. Dat ‘even helpen met’ blijkt de magere omschrijving van ‘zowat nog helemaal maken van’ te zijn.
Rond twaalven verruil ik zíjn bureau voor míjn bureau op de bieb. Ik ben nog geen half uur aan het werk als ik zowat van mijn stoel val van schrik. Een snerpende sirene vult het luchtruim en mijn oren. Alle mogelijke scenario’s schieten door m’n hoofd bij deze overduidelijke alarmmelding: publiek naar buiten, lift niet gebruiken, verzamelen bij de voordeur, wat moet er ook weer met de ramen gebeuren? Terwijl ik haastig door de gang ren, valt me op dat er geen enkele collega reageert. Onze hopman als het om bedrijfshulpverlening gaat, eet zelfs rustig door aan z’n broodje. “Zou je niet in actie komen?”, pols ik hem ongeduldig terwijl het getetter steeds indringerder wordt. Hij verblikt of verbloost niet. “Niet in mijn pauze”, zegt-ie. Verontwaardigd kijk ik ‘m aan. “Niks aan de hand, een vanochtend aangekondigde alarmtest”, legt een andere collega zijn weinig alerte houding uit.

Een paar uur later meldt iemand dat het koffie- en theeapparaat dienst weigert. “Er staat E3 is het display. Weet jij wat dat betekent?” Geen water dus. En inderdaad weigeren de kranen dienst en is de wc ook niet meer doortrekbaar. Via twitter is al snel duidelijk dat vrijwel heel Katwijk zonder water zit door een grote lekkage in de duinen. Toiletten voor het publiek op slot dan maar en in plaats van een bakje thee een mandarijntje. Als er na een uur nog geen water is en ik van een klant hoor dat de flessen met deze vloeistof bij Hoogvliet al zijn uitverkocht, bel ik naar huis. “Haal even een paar flessen water bij de Lidl”, geef ik de opdracht, “dan kan ik in ieder geval koken.” Bij thuiskomst struikel ik op de deurmat over twaalf grote flessen water die daar in marsorde zijn opgesteld. De aardappelen drijven net in flessenvocht als het water weer net zo vanzelfsprekend uit de kraan komt als normaal.

Er zijn soms van die ontregelde dagen en ik denk dat dit er eentje was.

Responses

  1. Err… In Rijnsoever was er helemaal geen waterprobleem, mevrouw Van der Plas en bij ons op kantoor ook niet. Dus weer een bewijs wat een hypeonzin dat Twitter bewerkstelligt. Wel hadden we zo’n drie kwartier geen electriciteit in het Sandt.

  2. Ehhh, meneer Van Duijn. Een serieus iemand checkt in zo’n geval ook even de website van de verantwoordelijke instelling waar de storing keurig werd vermeld met de mededeling dat het probleem moeilijk te lokaliseren viel en er geen prognose gegeven kon worden over de duur ervan. Iets verder in Rijnsoever was er trouwens geen water en in Rijnsburg ook niet.
    Ergo: of je je laat meevoeren op de golven van hypes ligt helemaal aan jezelf. Je kunt ook gewoon rustig doeltreffende maatregelen nemen. En een paar flessen water komen altijd op. Verstandig, hè? 🙂

  3. In KadR ook niks gemerkt van het waterprobleem. We hadden daar een heerlijk bakkie thee….. Wel waren er problemen met de electriciteit, een stel lichtbalken gaven er helemaal de brui aan. Maar goed, daar was wel mee te leven, het gaf een verlaat kerstsfeertje 🙂

  4. Err… mevrouw Van der Plas… heel verstandig om de website van de verantwoordelijke instelling te checken, maar had u dan niet even kunnen vragen aan het thuisfront dat de opdracht kreeg om flessen water te hamsteren, of er nu eigenlijk wel of niet water uit de kraan kwam? Het is maar een gedachte. Overigens raakte hier op kantoor de koffiemachine ontregeld en sprong een computer aan die gewoon uit stond nadat de elektriciteit weer terug was.

    • Ja, meneer Van Duijn, als je beter zou lezen, had je natuurlijk allang begrepen dat ik het thuisfront gebeld had. “Hebben jullie nog water, schatjes?” “Nee mam, we hebben geen water maar ik moet vroeg eten want ik moet vanavond nog weg, hoe moet dat nu?” “Nou, zal wel niet zolang duren, komt goed…”
      Toen er na een uur nog geen water op m’n werk te bekennen was, weer een telefoontje naar huis. “Al water, lieve engeltjes?” “Nee, geen water, en je weet wat ik heb gezegd hè, ik moet vroeg eten want…. “Oké, ga dan maar even een paar flessen water halen, dan kan ik in ieder geval beginnen met koken straks.”
      Volgens de schatjes die mopperend de flessen gingen halen, waren al veel mensen op datzelfde idee gekomen. In ieder geval was er toen ik thuis kwam nog geen water. Met het water uit de fles aardappeltjes gekookt en ineens….. eureka, stroomde het water weer de kraan uit.
      Dus meneer Van Duijn, nu heb je niets meer te zeggen, neem ik aan? Behalve dat je zelden zo’n verstandige en flexibele vrouw hebt meegemaakt waarschijnlijk. Waarvoor dank!

  5. Hadden die “schatjes” dan niet even een fles water kunnen pakken die bij ieder goed georganiseerd gezin te vinden is in de nabijheid van de knijpkat, transistor radio, wat blikvoer, een doosje lucifers en wat kaarsjes?
    (Ik denk dat ze bij Martin thuis dat ook zo hebben 😉 ) Dat was veel makkelijker geweest en dan hadden ze niet de kou in gehoeven

  6. Katwijk lijkt getroffen door een natuurramp (dachten jullie niet meteen aan een aanslag op jullie pijpleiding???? …..en geen van die lieden uit Katwijk verbaast zich erover dat jij voor je 15-jarige zoon, die in 3 VWO zit nog een boekverslag zit te schrijven…..opmerkelijk!

  7. Heer Tim: Bij Martin ligt er zelfs een telefoon met stekkertje klaar om in de muur te pluggen als het elektra uitvalt. maar geen knijpkat.

    Zeg, mevrouw Van der Plas, die zelfstandige schatjes hadden toch ook het initiatief kunnen nemen om iets in de magnetron te stoppen, en op de “aan” te drukken? Even naar de overkant te lopen naar het Family restaurant voor een bak patat? Alles gaat over eten hier, maar hoe verging het de lieverdjes sanitair dan? Kreeg de achtertuin een nieuw gebruik?


Geef een reactie

Categorieën

