Gepost door: prretje | december 28, 2010

Opslagplaats

Er ligt het hele jaar al iets in mijn huis dat er niet hoort. En waar ik bang voor ben.

Hoewel ik altijd een krachtig ontmoedigingsbeleid heb gevoerd, meldde mijn zoon zich vorig jaar rond deze tijd met de mededeling: “Mam, ik wil vuurwerk kopen.” Inslaan als een bom deed deze aankondiging niet. Ik had de twinkeling in z’n ogen al gezien als hij thuiskwam van een rotjestocht door het dorp met zijn oudere neven. Belerende toespraken over wat je niet allemaal voor dat geld zou kunnen doen en over de gevaren van afgeschoten vingers en erger, slikte ik met veel moeite in: die kende hij immers al. Wat ik wél deed was een afspraak met ‘m maken. Hij mocht een pakketje van 20 euro bestellen maar dat wás het en dat bleef het.
Uitgebreid bestudeerde hij alle folders die voorhanden waren en schafte vervolgens de ultieme doos rotjes, meiden, kaarsen en pijlen aan. Op oudjaarsdag was hij de hele dag druk in de weer en ook rond twaalven deed hij goed z’n best. Maar of hij nu te bescheiden was begonnen met afsteken (denk erom, geen cent meer dan 20 euro) of om één uur ’s nachts afsteekmoe was (zijn eigen kruit verschoten), weet ik nog steeds niet; feit is dat er sinds die nacht op mijn zolder nog allerlei pakjes overgebleven vuurwerk opgeslagen liggen. 
Nu begrijp ik wel dat er in de opslagruimte van S.E. Fireworks iets meer explosieve voorraad aanwezig was dan op de bovenste etage van mijn woning, maar dat verhindert niet dat ik in mijn meest boze dromen een dak door de lucht zie vliegen omringd door talloze, gekleurde, uiteenspattende fonteinen.

Nog drie dagen en dan slaak ik een zucht van verlichting. De afspraak met mijn zoon is geactualiseerd: niet meer dan voor 20 euro bestellen en alles moet op.

Responses

  1. Zwak, heel zwak om door de knieën te gaan, mevrouw Van der Plas!


Geef een reactie

Categorieën

