Gepost door: prretje | december 1, 2010

Compleet

“Jullie krijgen een tien van me. Fantastisch!”
“Ik ben zo opgelucht, dat mijn tafeltje er nog staat. En nog bij de verwarming ook, zo lekker warm voor mijn oude botten.”
“Veranderingen maken mij over het algemeen niet gelukkiger, maar nu je dit allemaal verteld hebt, kan ik me voorstellen dat jullie het graag zo wilden.”
“Een lekkere plek om te internetten, niet zo benauwd als vroeger achter die hoge kast.”
“Mooi zeg, met die kleurige lampen boven de tafels.”
“Als ik iets niet kan vinden, helpen jullie toch zeker wel?”
“Bij de Digros veranderen ze de opstelling ook wel eens maar na een paar weken weet je al niet beter.”

“Wat hebben jullie hard gewerkt! Nou, jullie hebben wel eer van je werk, hoor.”
“Handig, die flyer met de nieuwe indeling. Ik neem ‘m mee naar huis, dan kan ik nog even op m’n gemak kijken.”
“Wilt u misschien meekijken waar ik dat boek ‘Pil’ van Mike Boddé precies kan vinden? ’t Moet bij Lichaam en Gezondheid staan.”
“Ik vind het veel logischer dat die hoek voor de jongeren naar boven is verhuisd.”
“Het lijkt een beetje op de indeling van de bieb in Katwijk aan den Rijn. Veel prettiger, op genre.”
“’t Is even wennen. Weten jullie zelf alles al te vinden?”
“Luister, ik wil jullie morgen graag een taart sturen. Voor alle medewerkers. Omdat jullie zo je best hebben gedaan.”

“Van wie is dat goede idee van die mandjes? Ik liep me altijd een ongeluk te sjouwen…”
“Jullie hadden zo’n ronde tafel met christelijke boeken. Waar staan die nou?”
“Vet, dat je hier nu kan Wiiën.”
“Waarom staat deze Maarten ’t Hart bij de historische romans? ’t Hart is toch zeker literatuur.”
“Is hier iets voor niets te krijgen of zo? Wat is het dan druk!”
“Staat er nu niets meer op alfabet?”
“Wat een geweldige ruimte voor de reisboeken. Echt mooi.”
“Jeetje, is het aquarium weg?”
“Volgens mij is het kopieerapparaat het enige dat niet verhuisd is.”
“Dit hadden jullie veel eerder moeten doen.”
“Klopt wat je zegt. Ik kom ook nooit om een speciale titel maar laat me altijd graag verrassen. Als het maar een spannend boek is.”
“Mag je de boeken van die mooie tafels ook lenen?” 
“Ik kom altijd met mijn moeder in de rolstoel en dan had ik vaak moeite om de paadjes tussen de kasten te nemen, zo krap was het. Dat gaat nu veel makkelijker. Alsof het groter is geworden hier.”
“Als een boek niet in de kast staat, kan het dus ook op zo’n tafel liggen. Dat wordt wel even zoeken dan.”
“Je ziet veel beter de voorkanten van de boeken.”
“Modern, ruimtelijk, strak. Complimenten.”

Gelukkig, de klanten zijn weer binnen. Het plaatje is nu compleet.

Responses

  1. Was het maar elke dag zo gezellig druk!

  2. Leuk al die enthousiaste reacties. Als wij de klanten goed de weg wijzen, zijn de veranderingen zo gewend.

  3. Wat heb je op een mooie manier deze dag weergegeven!
    En ik sluit me bij de opmerking van Ineke aan!

  4. een ijzersterke blogpost.

  5. Wat een leuke positieve reacties!
    Er is wel heel erg hard gewerkt! M’n complimenten!!!
    Erg fijn dat nu ook de hoofdbieb op genre is ingedeeld: ik vind dat in Katwijk Rijn altijd al erg prettig. Ik hoef niet persé auteursnamen te onthouden, maar kan gelijk naar m’n eigen genre gaan.
    Succes verder met het inwerken!

    • Hallo Gea,

      Dank voor je aardige reactie. En leuk dat je meeleest… Met groet!

  6. Wat is jullie bieb mooi geworden. Kunnen er niet eens mensen uit Noord Holland uitgenodigd worden om te kijken hoe het moet? In onze bieb is niets te vinden in de kasten, alles ligt door elkaar op een grote, ronde tafel die draait. Ik heb hier zo de balen van dat ik mijn abonnement ga opzeggen. Ook hoorde ik van mijn vrienden uit Leiden dat een 65-plus abonnement daar € 12,- goedkoper is dan in Hoorn, vraag me af waar ze dat geld aan uitgeven.

    • Beste Tineke,

      Leuk dat je de moeite neemt even te reageren. Het is inderdaad opgeknapt in de bieb: ruimtelijker, meer een huiskamergevoel.
      Als bibliotheek is het altijd moeilijk om een goede keuze te maken omdat voor elk systeem wel iets te zeggen is en er altijd voor- en tegenstanders zijn. De kunst is het om oog te hebben voor de mensen die niet helemaal gelukkig zijn. Veel klanten komen inderdaad om zich te laten verleiden. Die hebben geen titel of schrijver in hun hoofd en lopen graag langs tafels om te kijken of er iets leuks bij zit. Voor mensen die veel gerichter zoeken is dit lastiger. Die moeten vaak op meerdere plekken kijken en dan is het belangrijk dat er hulpvaardige medewerkers zijn die op zo’n moment assisteren en er sowieso voor zorgen dat het geen onoverzichtelijke bende wordt. Daar moet je een goede balans in zien te vinden als bibliotheek.
      Misschien is het wel leuk om eens te informeren of uw bibliotheek geen lezerspanel of focusgroep of i.d. heeft. Met uw feedback kan de bieb juist veel doen. Een kritische, meedenkende klant kan van onschatbare waarde zijn terwijl een opzeggend lid een gemiste kans is.
      Bied uw ervaringen eens aan bij de biebleiding. Heel veel succes en bent u eens in de buurt: van harte welkom in Katwijk!

      Met groet,
      Irene


Geef een reactie

Categorieën

