Gepost door: prretje | november 19, 2010

Gok

Ik had het boek gelezen. Van die man die eigenlijk niemand was behalve de vader van zijn dochter. Ik had het boek gelezen en het beklemde me, hield me uit m’n slaap, ontroerde me, ontregelde me, verbijsterde me, greep me bij m’n strot maar bovenal genoot ik ervan.

Nu zág ik het ook. Ik zág de man die ontslagen werd en die eerder ook al door zijn vrouw verlaten was. Ik zág de man die zich overbodig voelde en die zich realiseerde dat zijn leven mislukt was. Wiens enige lichtpuntje in het bestaan zijn dochter was, zijn oogappel. Zijn leven draaide om het hare. Alleen zij was er nog, zíjn dochter.
Wanneer zij samen met haar vriend de wijde wereld intrekt en spoorloos verdwijnt tijdens een vakantie in Namibië, slaat de radeloosheid bij haar vader toe. Hij reist zelf naar Afrika om zijn dochter te zoeken. Zijn zoektocht leidt hem tot diep in de woestijn waar hij steeds verder wegzinkt in zijn wanhoop, angsten, wanen, herinneringen en verdriet. Toch is hij niet helemaal alleen, een ander overtollig mens zoekt zijn gezelschap.

Het is eigenlijk een enorme gok om een film te gaan bekijken van een verhaal dat zoveel indruk heeft gemaakt. Om de personages te zien waar je jezelf al een beeld van hebt gevormd. Dan is het fijn als je dat beeld in handen kunt geven van een acteur op zijn best. Die voorzichtig is met dat beeld en het niet nonchalant laat vallen.

Samen met een vriend zag ik gisteren de film Tirza naar de roman van Arnon Grunberg. “Was het einde nou niet anders dan in het boek?”, vroegen we ons na afloop af.
Het maakte niet uit, we konden er goed mee leven. Net als met het feit dat de film een verrassend en overtuigend beeld liet zien van het boek. Het boek waarin een man op weg gaat naar ‘the heart of darkness’ en het menselijk onvermogen van elke pagina afdruipt.

Het was het gokje waard wat mij betreft.

Geef een reactie

Categorieën

