Gepost door: prretje | november 1, 2010

Relatie

“Hoe is jouw relatie met de glazenwasser?”, vraagt de buurvrouw als we elkaar ’s middags op straat tegenkomen. Mijn relatie met de glazenwasser? “Nu je het blijkbaar toch al weet”, antwoord ik na een paar tellen, “ik ben vorig weekend met ‘m in een huisje op Terschelling geweest. Was echt fantastisch.” Ik sta op het punt om uitgebreid uit te wijden over hoe hij twee keer op een dag de ramen van ons nestje boende met z’n zeem, als het totale onbegrip in haar ogen me tegemoet straalt waardoor ik deze fantasievolle toevoeging maar snel inslik.
“Grapje!”, zeg ik, “maar vertel, wat is er aan de hand…”

Er is veel aan de hand blijkt. Volgens mijn buurvrouw maakt de glazenwasser er een puinhoop van. En dat vindt niet alleen zíj maar drie andere vrouwen van het rijtje hebben ook geconstateerd dat de arbeidsmoraal van de ruitenschoonmaker beneden elk peil is. Of ík ‘m wel eens gecontroleerd heb?
Ik staar de buurvrouw lullig aan. “Gecontroleerd?”, herhaal ik zwakjes. “Ja”, zegt ze ferm, “dat je je verdekt opstelt en kijkt of-ie alles wel doet en checkt hoelang-ie per raam bezig is bijvoorbeeld.”
Eerlijk belijd ik haar mijn zonde dat ik dat nooit doe. Alles wat ik weet is dat er regelmatig in de buurt een auto met ladders geparkeerd staat en dat mijn oog dan jongemannen in slobberige housebroeken registreert die met emmers lopen. “Hé”, denk ik dan, “daar heb je de glazenwasser weer.” Ongeveer één keer per jaar vul ik een emmer warm water voor zo’n knul en geef ‘m er dan gelijk een bakkie koffie bij en verder betaal ik elke maand aan de deur het bedrag dat is afgesproken voor de activiteiten van de ramenman. De afspraak is dat hij vier ramen op hoogte voor me schoonhoudt en tot nu toe kan ik nog steeds zonder noemenswaardige problemen naar buiten kijken. Dus ja, meer is er niet te vertellen.
Zoveel naïviteit kan mijn buurvrouw haast niet verdragen. Met de andere ontevredenen is ze een pact aangegaan om bewijzen te verzamelen voor het disfunctioneren van de vertegenwoordiger van de bedoelde beroepsgroep die bij ons dienst heeft. Undercover-onderzoek van maanden wijst uit dat hij met nagenoeg koud water wast, hij hooguit 30 seconden over een raam doet, hij gewoon doorzeemt als het natuurlijke water ook met bakken uit de hemel komt en hij zelfs een raam overslaat als er beneden een tuinstoel of tuintafel in de weg staat. De ene na de andere klacht wordt doorgebeld naar een bureau, maar tot een verbetering van de dienstverlening heeft het nog niet geleid.
Geschokt door deze vreselijke bevindingen staar ik haar aan. “Is dit serieus allemaal door jullie onderzocht?”, vraag ik voor de zekerheid. “Ja”, zegt ze, “en nu zou het prettig zijn als jij ook eens een beetje ging opletten.” Om de stilte die volgt en al veel te lang duurt te doorbreken, beloof ik lafhartig dat ik zal proberen meer alert te zijn op het werk van de glazenwasser. 

Afgelopen vrijdagmiddag stopte er ineens aan het eind van de middag een ladderbusje voor de deur. Een slobberbroek stapte uit, drie andere jongemannen bleven zitten. Vermoeid maakte de eenling een ladder los van het dak, hees het ding op de schouders en sjouwde ermee weg. In de achtertuin van mijn buurvrouw zag ik hem terug. Op de ladder. Om het badkamerraam nog maar eens een beurtje te geven. Hoewel ik domgenoeg vergat de stopwatch te pakken, schatte ik dat hij zeker een minuut bezig was voor hij weer afdaalde. Vanuit mijn tuin toonde het buurraam schoon en blinkend. Terwijl de ladder weer langzaam richting poort bewoog, hoorde ik de slobberbroek nog een diepe zucht slaken. 

Als ik nu nóg niet goed heb opgelet, weet ik het ook niet meer. Voorlopig kan ik elke buurvrouw weer onder ogen komen.

Responses

  1. Misschien moet je de buurvrouw iets vertellen over displayen en presenteren? Mogelijk dat de slobberbroek wél minimaal 2 minuten op de ladder blijft wanneer er iets boeiends 😉 achter het glas waarneembaar is.

    • Ja, da’s een goeie. Ik zal het eens voorstellen aan de dames…

  2. Beter een goede relatie met de glazenwasser dan een achterdochtige buurvrouw (nieuw spreekwoord)

  3. Origineel! We houden ‘m erin.

  4. Hoewel er een sketch van Koot en Bie in mijn gedachten kronkelt omtrent “Enge Buren” was het mijn vrouw ook al eens opgevallen dat er meerdere malen achtereen een witte vlek op het raam bleef zitten, zij heeft in haar naiviteit de glazenwasser er rechtstreeks over aangesproken. Als man zijnde ontkende hij direct dat hij zijn werk niet goed deed. “Verf!”, antwoordde hij. Doch even later wat het bewuste vlekje toch weg zonder dat zij hem naar zijn “busje” had zien lopen. Zal wel waterverf geweest zijn dan 😉


Geef een reactie

Categorieën

