Gepost door: prretje | oktober 27, 2010

Cactus desert te koop

Dit prachtige plaatje heb ik vandaag geschoten. Nee, ik ben er niet voor in het vliegtuig naar de States gestapt. Deze Cactus desert fotografeerde ik gewoon vanaf m’n eigen keukenvloer.

Al zeker twintig jaar liggen er veertien langwerpige dozen op zolder. Ze werden destijds rechtstreeks geïmporteerd uit Amerika teneinde een ballon met een soort jongensdroom over een treinbaan in de lucht te houden.
Ik kan me nog goed herinneren hoe op een grauwe ochtend de bel ging. Uit een vervoerbusje werd een enorm pakket getild. “Special delivery from the United States”, zei de bestuurder lollig, terwijl hij het pakket in m’n handen probeerde te duwen. Aangezien ik niets van een special delivery wist, trok ik snel mijn handen terug. “U bent verkeerd”, deelde ik de beste man mee. “Hier is niets uit Amerika besteld.” Maar voordat ik de deur kon dichtdoen, zette hij zijn voet ertussen. “O jawel”, zei hij, “en ik zal het u nog sterker vertellen: u gaat me nu ook nog het bedrag van … betalen. Vanwege dounanekosten.”
Om een lang verhaal hier maar kort te houden: ik sloeg steil achterover van zowel het pakket als de bijbehorende exorbitant hoge kosten maar na verloop van een aantal minuten stond de bestelling in mijn gang en had ik de rekening betaald.

Het pakket werd opengemaakt. Er kwamen veertien dozen uit die elk de volgende inhoud bevatte: one 24 x 36 inch size (= 91,5 x 61 cm) full color background scene to make your model railroad. Een achtergrondposter voor een treinbaan, zeg maar. Iedere doos heeft z’n eigen thema. Behalve de hier afgebeelde Cactus desert, zijn er ook posters bij met thema’s als: The prairie, Tall timber, Hotel business, City to country, Dry desert, The docks, Sierra boomtown, Eastern foothills, Mountains to desert en zo meer. Alles is afkomstig van het bedrijf Walthers, een toonaangevende firma op het gebied van treinspulletjes.
Ik denk dat als je die posters achter elkaar hangt, er één groot panorama ontstaat maar je kunt ze natuurlijk ook ‘los’ gebruiken. In de vele jaren die sinds hun komst in huis zijn verstreken, kwamen dertien van de veertien dozen nooit in een geopende staat. De inhoud van de veertiende doos, de Cactus desert, heb ik vanochtend zelf gedurende een paar minuten uit z’n lange winterslaap bevrijd. 

Mijn zoon wil graag op zolder een leuke kamer hebben waar hij met z’n vrienden kan hangen en gamen. Dat betekent onder andere dat alle overbodige troep en niet gebruikte spullen opgeruimd moeten worden. Hoewel hijzelf met z’n veertien jaar misschien nog de leeftijd zou kunnen hebben om met treintjes te spelen, interesseert dat hele model railroad-gedoe hem geen bal. Gelukkig maar, vind ik, al doet mijn mening over mannen en treintjes er in dit verband niet toe.

Morgen gaan de achtergrondposters op Marktplaats, tegen elk aannemelijk bod of een mooie bos bloemen. En wat mij betreft heeft niemand recht op commentaar: de verjaringstermijn daarvoor is intussen ruimschoots verstreken.

Responses

  1. Ik weet iemand die zeer geinteresseerd is.

  2. Dat hoopte ik al een beetje. Laat ‘m maar een voorstel mailen en dan zal ik me, met m’n grote zakelijke talent, erover buigen….


Geef een reactie

Categorieën

