Gepost door: prretje | oktober 17, 2010

Fietstocht met handicap

Als ik vanochtend voorzichtig het gordijntje omhoog schuif, vallen me gelijk twee kleuren op. Het gras oogt wit uitgeslagen en de lucht tussen de bomen is helder blauw. Een koude nacht is voorbij en een mooie dag ligt in het verschiet. Ik wil naar buiten.

Een uurtje later loop ik met m’n fototoestel te genieten in de Amerongse boswachterij. Van de stilte, van de kleuren, van het mooie herfstlicht tussen de bomen. De paddenstoelen, die me vorige week in grote aantallen en in zeldzame vormen zijn beloofd in een actualiteitenrubriek, zijn in geen velden of wegen, of beter gezegd: bossen of paden, te bekennen. Misschien uitgezet naar een ander bos vanwege een dubbele nationaliteit?, vraag ik me even af. Erg druk maak ik me er niet om met zoveel natuurschoon om me heen. Bij terugkomst op Ginkelduin is iedereen intussen gewassen en geschoren en kan het hele zondagse familieritueel met koffie en lekkers buiten op het veldje in de zon worden afgewerkt.

“Ik heb in geen tien jaar gefietst, daar word je alleen maar fucking moe van”, steunt een 25-jarige neef bij de inventarisatie van fietslustigen. “Oma, mag ik jouw fiets even lenen?”
Het wordt een rondje met hindernissen. Waar de ene roept: “Ik heb ’t warm. Stop even, m’n jas moet uit”, grijpt de ander naar een wintermuts en moet vervolgens ook halt houden als een oorbel in de wol blijft steken. De neef op de oude-vrouwenfiets begint in zijn vest maar verbruikt zo weinig energie dat-ie halverwege door de fucking kou alsnog ’n winterjas aan moet doen. Bodywarmer uit, bodywarmer aan: op elke kruising is het weer verkleedtijd.

Met de trapondersteuning voor een bijna 75-jarige redt de vijftig jaar jongere neef het uiteindelijk om een klein tochtje van rond de dertig kilometer te volbrengen. Met stijve benen en een portie gezonde buitenlucht móet-ie vanavond wel goed slapen in die fucking koude tent.

Responses

  1. hahaha ik geloof dat ik m wel een beetje begrijp…


Geef een reactie

Categorieën

