Gepost door: prretje | oktober 14, 2010

Kwijt

Als z’n hoofd niet heel stevig vast zat aan z’n veertienjarige lijf, was hij die ook al vele keren verloren.

Een winterjas, boeken, gym-shirts, spiksplinternieuwe basketbalschoenen, een vest, zwemspullen, een lens, een knuffel, broodtrommels, geodriehoeken, een passer, een bril, slippers, spelletjes: je kunt het zo gek niet verzinnen of mijn zoon is in staat het kwijt te raken.

In het boekje dat zijn school uitbracht naar aanleiding van een tweedaags verblijf in Parijs, kwam ik gisteren een stukje tekst tegen dat ik vóór zijn vertrek nog even hardop aan hem voorlees. Dat als je in de metro gecontroleerd wordt en je niet het gekochte kaartje kunt laten zien, dat je dan als toerist direct en contant een minimumbedrag van 75 euro moet betalen. En dat als je dat niet doet, je zonder pardon door de politie wordt meegenomen en in een cel wordt gezet tot er iemand komt die alsnog dat bedrag op tafel legt. In mijn stem leg ik tijdens het declameren een licht-dramatische toon. “Let dus goed op je kaartje”, rond ik het geheel aan waarschuwingen, dat ik vrijwel meteen het andere oor al zie uitvliegen, af.
Ik geef ‘m een kus. “Stuur je nog een sms-je?”, en dan laat ik ‘m gaan.

Nog niets gehoord. Een beetje bezorgd zit ik nu steeds aan die cel te denken.
Maar misschien valt ’t mee: hij kan ook gewoon z’n mobiel kwijt zijn. Of nog beter: het heel erg naar z’n zin hebben…

Responses

  1. Wat een ervaring voor hem, maar ik ga voor je laatste optie, hij heeft het gewoon naar zijn zin. En ondertussen zit jij met kromme tenen thuis. Onze dochter gaat in mei op survival tocht in de Ardennen, ze klaagt nu al. Maar dan ook echt survivallen, slapen in de open lucht met een zeiltje als dak, sanitair een gat in de grond en nog meer van die ongein.
    Groeten Sophie/Jane


Geef een reactie

Categorieën

