Gepost door: prretje | september 19, 2010

Antwoord

Het is zaterdagmiddag en we drinken een bakkie koffie bij Key West. Met een vest aan is het nog goed uit te houden op het terras van deze ongedwongen strandtent. Middenin het gesprek valt plotseling een vraag uit de lucht. “Weet jij waar die vlag van is?”
Ik kijk omhoog in de aangewezen richting en zie een vlag vrolijk wapperen in de nazomerwind. Op het blauwe linnen staat een zon met stralen en in die zon lijkt een soort schelp afgebeeld. Door het constante bewegen van het doek duurt het even voor de letters goed te lezen zijn: Conch Republic. Er gaat geen enkel belletje bij me rinkelen waardoor het antwoord op de vraag ergens in de lucht blijft zweven.
Het kan te maken hebben met m’n nieuwsgierige aard óf met m’n beroep maar feit is dat ik het niet kan uitstaan als een antwoord blijft rondvliegen met onbekende bestemming. Ik wil het grijpen en bij de lurven pakken. Als ik dat een dag later doe, levert dat een verrassende vondst op.

Wat ik van Key West wist, was niet meer dan wat algemene kennis: een plaats en eiland bij de Amerikaanse staat Florida, waar de beroemde schrijver Ernest Hemingway eens woonde. Verder had ik een vaag geromantiseerd beeld van huizen met houten veranda’s en schommelstoelen en een altijd aanwezige relaxte sfeer. Dat een voorval uit de nog recente geschiedenis van Key West alles behalve dat ‘being laid-back’ in zich had, was voor mij in ieder geval totaal nieuw.

Alsof het zich dat met gemak kon permitteren, verklaarde het eilandje Key West (19,2 km² en iets meer dan 20.000 inwoners) zich op 23 april 1982 onafhankelijk van de Verenigde Staten. Deze daad van protest was een reactie op het in stand houden van een grenspost door de Amerikaanse douane op Highway nr. 1, de enige weg die Key West met het Amerikaanse vasteland verbindt. Eerder in dat jaar was deze post ingesteld om makkelijker drugs en illegale immigranten te kunnen onderscheppen. Maar omdat het toerisme, de belangrijkste inkomstenbron van Key West, sterk gehinderd werd, verlangde Key West de opheffing van deze grenspost. Toen de douane niet tegemoet kwam aan de bezwaren, riep men zonder pardon de onafhankelijke staat Conch Republic uit en verklaarde de Verenigde Staten de oorlog. Het woord Conch is trouwens de algemene naam voor alle inwoners van Key West en voert terug naar hoe in vroeger tijden de immigranten genoemd werden, Conchs. De oorlog met de Verenigde Staten en het bestaan van de Conch Republic duurde welgeteld één dag. Daarna volgde de capitulatie en werd om hulp bij de wederopbouw van het land gevraagd.
Dit hele gebeuren maakte ‘de republiek’ zo populair dat de grenspost alsnog werd opgeheven. Hoewel de staat dus maar één dag heeft bestaan, maakt deze ‘republiek’ nog steeds deel uit van het dagelijks leven op Key West. Er is een winkel waar allerlei souveniers gekocht kunnen worden die met de Conch Republic te maken hebben: een vlag en zelfs een heus paspoort op je naam waarmee je officieel onderdeel bent van de Conch Republic. Op 23 april, de dag waarop de schelpenrepubliek uitgeroepen werd, wordt er ieder jaar nog steeds onafhankelijkheidsdag gevierd.

Wat een stoer verhaal, denk ik, en lekker dwars. Dat je, hoe klein je ook bent, toch het lef hebt om je te laten horen als je het niet eens bent met je grote broer.
Dít antwoord is geland. De volgende keer kijk ik met heel andere ogen naar die blauwe vlag. En hoewel ik geen paspoort heb, voel ik me vanaf nu op het terras bij Key West graag één van de Conchs.

Responses

  1. Ze kregen hun conché…


Geef een reactie

Categorieën

