Gepost door: prretje | september 17, 2010

Tikken tegen de maan

Elke vrijdagavond keer ik nog voor twee uurtjes terug naar de bieb om daar een avonddienst te draaien. Het is geen chaotische en drukke uitlening maar een prettig kabbelende, met klanten die een dvd-tje komen halen, een paar tijdschriften lenen of met een stapeltje boeken het weekend ingaan. Een ideaal moment voor mij om tussen de bedrijven door de leestips eruit te rammelen.

“Leestips”, hoor ik sommigen denken, “wat zijn dat?” Het is allereerst de naam van een rubriek die wekelijks voor de lokale bladen De Katwijksche Post en De Rijnsburger wordt geschreven en daarnaast zijn het ook de daadwerkelijke tips die hierin gegeven worden aan de klanten voor het lezen of lenen van een nieuw boek. Omdat ik verreweg de meeste leestips zelf schrijf, heb ik er intussen een enome handigheid in gekregen en lukt het me makkelijk om in die twee uur, tussen alle vragen en andere werkzaamheden door, die leestips kant en klaar af te leveren.
Maar niet vanavond, ik moest alle zeilen bijzetten om voor sluitingstijd de laatste punt te kunnen zetten. Dat komt omdat m’n zwakke kant me parten speelde. Bij de zes titels die ik had gekozen, zat er namelijk eentje bij die ik van begin tot eind heb zitten lezen en bekijken. Omdat ik het niet laten kon. Als er een bundel met (kinder-)gedichten te arresteren valt, ben ik de eerste die met de handboeien aan komt zetten. Jammergenoeg krijg ik daar niet veel kans toe: poëzie is niet voor de grote massa maar meer voor de stille genieter. 

Toen ik ”Tikken tegen de maan” op de kar zag staan, was ik meteen verkocht. Vijftig schitterende gedichten voor kinderen van Nederlandstalige dichters, verzameld door Joke van Leeuwen en bij elk gedicht een bijzondere tekening, telkens van een andere illustrator. Juweeltjes van onder meer Annie M.G. Schmidt, Willem Wilmink, Hans Andreus, Sjoerd Kuyper, Hans en Monique Hagen en nog 45 andere dichters. De combinatie tussen tekst en beeld pakt zo sterk uit dat je met deze bloemlezing van kinderen van 6 t/m 12 jaar zonder problemen stille genieters kunt maken.
Een kleintje? Een heel korte? Omdat iedereen zo aandringt dan. Van Frank Eerhart.

ik zie de zee
de zee ziet mij
dag zee
hoe gaat het?
ik eb, zegt de zee
wat heb je? zeg ik.
ik heb eb
doet dat zeer?
nee, zegt de zee
een zee heeft geen zeer

Zo ziet dus een leestip eruit.

Responses

  1. Pure poëzie.


Geef een reactie

Categorieën

