Gepost door: prretje | september 12, 2010

Hopeloos verloren

Bij de uitdeling van de creatieve talenten heb ik niet vooraan gestaan. Zoveel is intussen wel duidelijk. Waar er om me heen trots met de resultaten van quilt-, brei-, haak-, naai-, knip-, plak- en andere werkzaamheden geshowd wordt, sta ik met lege handen en een opengezakte mond. Hoewel dat crea-bea-gedoe niets voor mij is, neem ik er met belangstelling kennis van, hoor met klapperende oren de verhalen aan en val elke keer weer van mijn stoel van verbazing over wat er allemaal afgeknutseld wordt. Ik dacht op dit gebied intussen aardig ‘bij’ te zijn maar waar ik deze week mee geconfronteerd werd, tart elke beschrijving.

“Weet je wat ik gisteren bij de kringloopwinkel gekocht heb?”, vertelt een collega enthousiast. “Een stapeltje lp’s. Ik vond ze nog aan de dure kant, 50 eurocent per stuk, maar kon er uiteindelijk, na harde onderhandelingen, 15 voor 5 euro meenemen.”
Als ik haar complimenteer met haar aanschaffingen en uitspreek hoe bijzonder het is dat het zomaar lukte om 15 lp’s met favoriete artiesten te vinden, moet ze lachen. “Nee jo, het maakt geen bal uit van wie die lp’s zijn. Daar gaat het niet om.”
Het is mijn eigen domme schuld dat ik vervolgens vroeg waar ze die lp’s dan wél voor nodig had. “Nou”, zegt ze, “ik leg ze in de oven.”
“In… de… oven?”, hakkel ik haar weinig intelligent na. Onverstoorbaar vervolgt ze: “Ja, in de oven. Wel op een stukje bakpapier leggen, hoor. Anders gaat het allemaal aan je rooster kleven.”
Aan mijn kant blijft het nu volkomen stil.
“Als-ie dan goed zacht is, pak je een ovenhandschoen en haal je ‘m eruit. Je kunt de lp dan in elke vorm krijgen die je hebben wilt. Pak bijvoorbeeld een vergiet en duw daar de zacht geworden plaat in. Nadat alles weer verhard is, heb je ineens een mooi rondvormig schaaltje. Maar je kunt er ook een soort schulprandje aan maken. Geeft echt een heel grappig effect en schaaltjes en bakjes kun je tenslotte altijd gebruiken.”

Ik kan amper geloven wat ik hoor: van een lp een schaaltje voor zoutjes maken…, het moet niet gekker worden in ‘the creative world’. Wie verzint dit soort projecten in hemelsnaam? Dat er ergens iemand is die blijkbaar besluit om op een eenzame zondagmiddag de collectie lp’s door te lopen, er eentje uitkiest en die daarna uit ballorigheid in de oven mikt. “Zo, nu zullen we eens zien wat er met jou gebeurt”. En als die plaat er slap van ellende weer uitkomt, dat-ie dan vervolgens met dwang in de meest onmogelijke vormen wordt geprest. “Ja, je past ook in de fruitmand en je broertje gaan we straks eens lekker in de koffiefilter duwen.”
Waar andere collega’s geinteresseerd doorvragen, ban ik deze lp-mishandeling direct uit m’n gedachten. Het kan gewoon niet waar zijn, spreek ik mezelf geruststellend toe, het is alleen maar een sterk verhaal waar je wellicht om kunt lachen als je een beetje flauw bent.
Tot ik gisteravond op een feestje ben en zie dat er om een uurtje of elf overal zwarte bakjes met speelse randjes en chips erin op tafel worden gezet. Als door een wesp gestoken, grijp ik een schaaltje van tafel en hou ‘m in de lucht. Het zal toch niet…, schiet ’t door me heen. 
Waar ik al bang voor was, wordt realiteit. Aan de onderkant van het bakje prijkt het ronde label van een lp. Aangedaan strompel ik voor de zekerheid naar de volgende tafel en ja hoor, ook dáár worden de chips bijeengehouden door een totaal misvormde vinylplaat. “Wat sta jíj te doen?”, vraagt iemand die me betrapt tijdens mijn inspectieronde van de zwarte bakjes. “Heb je gezien wat dit is?”, stel ik gekweld een wedervraag. “Ja”, klinkt het zonder enige aarzeling, “onwijs origineel hè, deze chipsbakjes zijn gemaakt van oude lp’s. Wat een fantastisch idee. Je moet er maar opkomen.”

Het is zondagmiddag en ik ben alleen thuis. Ik denk aan die grote verzameling lp’s die op zolder ligt te verstoffen zonder platenspeler in huis. Toch stop ik nog liever m’n eigen hoofd in de oven dan dat ik van Neil Young, The Police, R.E.M., Pink Floyd, Lou Reed, Simon and Garfunkel of Leonard Cohen een chipsbakje maak. Dat de groeven waarin nummers zijn gegrift als Suzanne, So long Marianne, Bird on the wire and Famous Blue Raincoat verminkt zouden worden om cashewnoten in aan te bieden.

Ik schenk mezelf een glaasje rosé in en besef dat ik hopeloos verloren ben voor een creatieve carrière en er nooit een innige relatie zal ontstaan tussen de baas van de knutselfabriek en mij. In gedachten prijs ik me gelukkig en neem een slokje.

Responses

  1. De verwildering in praktijk. Dit grenst aan boekverbranding!

  2. Zoiets Mart, barbaars knutselen is ‘t!

  3. SCHANDALIG! En dat meen ik. LP’s worden weer helemaal populair, heel veel albums worden weer op vinyl uitgebracht, en de geluidskwalteit van een goede LP is beter dan een CD. Prijzen van goede gebruikte LP’s die ik onlangs in een vinyl winkel in Amsterdam zag varieerden van 5 -20 euro per stuk.

    • Misschien kun je nog eens langs de kringloopwinkel rijden, Martin. Daar zijn ze in ieder geval goedkoper en bovendien red je ze van een eventueel triest bestaan als chipsschaaltje 🙂

  4. Jij steekt zo nog eens wat van ons op Irene!

  5. Het leven is één groot leerproces, zal ik maar zeggen.

  6. Wat heet! Maar knutselen, nou nee, doe mij die andere (23!) dingen maar

    • Atie, leuk om je hier ook eens te zien! Succes met digitaal knutselen en blijf alert: je weet niet wat Web 2.0 nog voor je in petto heeft.
      Groetjes, Irene

  7. O my god Leonard als chips bakje brrrrrrr

  8. Lieve mensen!
    Ik heb ze van tevoren wel even gecontroleerd!
    tikindeplaat…tikindeplaat…tikindeplaat…tikindeplaat…tikindeplaat….

    • Je hoeft je echt niet te verontschuldigen. Mét of zonder tik: het is en blijft een mooi verhaal en ’t was een heel gezellig feessie! Met groet, Irene


Geef een reactie

Categorieën

