Gepost door: prretje | september 9, 2010

Handwerk

Als het heeft gestormd, zijn mijn ramen de laatsten uit het rijtje die gezeemd worden.
Als de bladeren hoog opgeblazen liggen voor de voordeur, is mijn deur de laatste die met behulp van een bezem ontzet wordt.
Maar als de buxushaag gesnoeid moet worden, is de mijne de eerste en naar mijn idee ook de best geknipte heg uit de buurt.

Twee keer per jaar. Uiterlijk half september voor de tweede keer. Altijd met de hand.
Mijn buurvrouwen schakelen hun intuïtie in bij het schoon houden van hun ramen en stoepjes maar ik grijp liever de heggenschaar uit de schuur dan de spons en zeem. Het is de combinatie van buiten zijn, hard werken met de handen en een diep gevoel van voldoening.
Zeker twee tot drie uur teister ik mijn rug door kromgebogen over de heg mijn snoeiwerk te verrichten. Door de kracht waarmee ik de groot uitgevallen schaar door de buxusstammen jaag, heb ik na afloop minimaal één blaar en twee zwaar trillende handen die met geen mogelijkheid de koffie na afloop nog in het kopje kunnen houden. Maar als ik naar het resultaat van mijn arbeid kijk, zijn dit maar ondergeschikte details. Waar het om gaat is dat m’n buxushaag mooi strak, slank en groen oogt.

Ik moet zien dat de buurvrouwen nog in actie komen voor een septemberrondje snoeien en als er al eentje aan begint, dan is dat met de electrische snoeischaar. Laat ik dan de laatste zijn met zemen en vegen, met snoeien geef ik mijn visitekaartje af. Met de hand.

Responses

  1. Weer zo’n trekje van je vader! Modern gedoe hoor, zo’n elektrische snoeiert, als je het ook gewoon met de hand kan doen……. Ik heb het ook als eerste in de straat gedaan vorige week, overigens wel met een elektrische snoeiert (een mens moet met de tijd mee, nietwaar?): ook pijn in de rug en loeizware armen, maar het resultaat is strak en beeldschoon.


Geef een reactie

Categorieën

