Gepost door: prretje | september 8, 2010

Always voor kranen

“Ik word gek van dat gedruppel”, zucht m’n dochter. En ik kan niet anders dan haar gelijk geven. Zelfs de uitvinder van het stoïcisme zou zijn serene balans verstoord zien in een emotie van ergernis door dit repeterende en ritmische getik.

Wat is er aan de hand? De kraan met design-uiterlijk die elf jaar terug in de keuken is gemonteerd, is aan het lekken geslagen. Eerst kwam er, zoals bij een man met een prostaatprobleem, af en toe een druppeltje. Maar al snel werd de frequentie van de zakkende druppels verhoogd en ontstonden er ook plotselinge uitbarstingen van overtollig water.
Ik weet weinig van het interne gebeuren van een kraan. In dit geval komen er twee roestvrijstalen benen uit het aanrecht, is er daarboven een ovaal in twee helften te onderscheiden en kun je het geheel bedienen met een soort frivole draaiknop die leidt naar de vele variaties tussen warm en koud. Om toch een rolletje te spelen in het terugdringen van het irritante gedruppel heb ik een ring onderaan het ovaal losgedraaid en schoongemaakt. Helaas was er na afloop van de ingreep geen enkel positief resultaat te melden. Bij raadpleging van de overige gezinsleden kwam de ene niet verder dan de constatering dat de kraan lekte (ja duh!), hield de volgende zich liever niet met dit soort inferieure zaken bezig en schoot ’t bij de ander, alleen door in de richting van de kraan te kijken, spontaan in de rug.
Toch dacht ik van de week even dat het euvel spontaan verholpen was. Toen ik thuis kwam van m’n werk, heerste er een angstige stilte in de kamer. Met een ongelovig hart beende ik de keuken in om daar de reden van het gestaakte gedruppel te onderzoeken. Zou-ie gemaakt zijn of is er misschien een nieuwe kraan…?

Niet dus. Iemand had de kraan een soort maandverband tussen de benen geklemd. Een maandverband in de vorm van een schuursponsje. Het absorptieniveau van dit produkt verhinderde weliswaar niet dat het doorlekken gewoon doorging maar zorgde voornamelijk voor een zachtere landing van de druppels in de gootsteen. “Ja, je moet toch wat en dit lijkt me simpel en doeltreffend”, is bij navraag de eenvoudige verklaring.  
Deze Always-oplossing voor overmatig vochtverlies bij kranen kan mij echter geen moment bekoren. Het ziet er werkelijk niet uit en bovendien druppelen er, met iets minder herrie, nog steeds liters vloeistof voor Jan met de korte achternaam door het putje. De hoogste tijd om Rob de klusjesman in te schakelen.

Rob vindt ook dat ’t geen gezicht is.
Rob ontdekt dat de kraan niet gemaakt kan worden.
Rob bestelt een nieuwe kraan.
Rob installeert de nieuwe kraan.
Rob voert de oude kraan af.

En ik gooi opgelucht het volgezogen kraanmaandverbandje weg. Deze Always blijkt gelukkig niet voor always te zijn.

Responses

  1. Ik denk dat ik het adres van Rob de klusjesman nodig heb. Ik stond, zonder voorafgaande waarschuwing, met het bovenste deel van de kraan in mijn hand.

  2. Er zijn mensen die dan met een rolletje plakband aan komen zetten. En helpt dat niet, dan heb je volgens mij nog een heel handige neef in de buurt. Rob de klusjesman is van mij!

  3. De handige neef is bezig met een installeren van een super luxueuze badkamer bij zichzelf op zolder, je weet wel, ligbad met LCD televisie en stoomcabine met LED verlichting. Ik durf ‘m niet te storen.


Geef een reactie

Categorieën

